Velen herinneren zich de journaalbeelden uit Mexico in de zomer van 2006, waarbij tientallen politici elkaar te lijf gaan in het parlementsgebouw. Dit was de apotheose van bijzonder tumultueus verlopen presidentsverkiezingen, waarin de controversiële kandidaat Andrés Manuel López Obrador met een verschil van 0,56 procent verloor van zijn opponent Felipe Calderón Hinojosa. Deze documentaire begint met deze momenten van volledige chaos en draait dan de tijd terug, om te analyseren welke gebeurtenissen tot deze uitbarsting van protest hebben geleid. De camera volgt de campagne van vooral Orbador, voormalig burgemeester van Mexico-Stad, op de voet. Hij geniet sinds een aantal jaren de steun van een groot deel van de Mexicaanse bevolking en voelt zich zeker van de overwinning. Tot een aantal weken voor de verkiezingen stevent hij af op een overwinning, maar als hij niet verschijnt bij een debat met zijn tegenstanders, verliest hij vertrouwen en wijzen peilingen Calderón weer als winnaar aan. Op de verkiezingsdag stijgt de spanning, maar de definitieve uitslag laat op zich wachten. De eerste uitslagen wijzen uit dat Calderón en López Obrador vrijwel evenveel stemmen hebben, waarna beide kandidaten zichzelf tot winnaar uitroepen. Dan blijkt dat Calderón toch gewonnen heeft, met een minimaal verschil. En breekt de machtsstrijd pas echt goed uit.