A Strange Colour of Dream
De gepensioneerde architect Ertil woont in een appartementencomplex in het centrum van Istanbul. Hij treurt nog altijd om de dood van zijn geliefde vrouw, maar brengt zijn dagen productief door met het ontwerpen van denkbeeldige bouwopdrachten in een digitaal tekenprogramma. Zijn digitale 3D-maquettes van zijn gedroomde moskee, muziektheater en vakantieoord zijn in detail uitgewerkt, dankzij Ertils precieze aard die hem aan de universiteit ooit de bijnaam ‘ingewikkeldmaker’ opleverde.
Kleindochter Yasemin Akinci, de filmmaker, volgde de aanstekelijk bevlogen tachtiger gedurende tien jaar, bij hem thuis of op pad in de stad, waarbij hij lelijke, op dubieuze wijze tot stand gekomen bouwprojecten bekritiseert. Ook bezoeken ze zijn eigen projecten – als ze nog bestaan. Familiealbumfoto’s van zijn werk en leven weerspiegelen de turbulente ontwikkeling van het moderne Turkije.
Nieuwe gebouwen verrijzen overal om hem heen en de kloof tussen Ertils droomwereld en de realiteit van de stad wordt steeds groter. Op een dag krijgt hij bericht dat zijn woning gesloopt gaat worden: de flat zou niet bestand zou zijn tegen een aardbeving.