The Fear Within
Hoe wordt iemand een racist? De zeventienjarige Andrew Pallett uit het pittoreske Engelse stadje St. Albans durft zichzelf die vraag in THE FEAR WITHIN onomwonden te stellen. Hoe kan het dat hij dezelfde kinderen waarmee hij op de lagere school lol trapte, enkele jaren later uitschold of in elkaar sloeg om geen andere reden dan dat ze zwart of Aziatisch waren? Eerder dit jaar onthulde de Engelse krant Sunday Independent dat ook veel leerkrachten aan de scholen van St. Albans er expliciet racistische opvattingen op nahouden. In THE FEAR WITHIN keert Andrew Pallett terug naar zijn geboorteplaats, ondervraagt klasgenoten, leraren, ouders en buren over het racisme in St. Albans en probeert een oorzaak te vinden voor wat hij omschrijft als een eigenaardige ‘ingesleten angst‘.