The Two Lives of Li Ermao
Li Ermao werd geboren als jongen, maar leeft al jaren als ‘ladyboy’. Ze treedt op in clubs, maar hunkert intussen naar oprechte liefde en acceptatie. Voor deze film werd ze gedurende zeventien jaar gevolgd. Een periode waarin kwetsbaarheid, veerkracht en de terugkerende confrontatie met vooroordelen en zelfs agressie elkaar afwisselen.
Wanneer ze met haar vriend naar het platteland verhuist en daar onder barre omstandigheden op een stukje land dat ze van haar familie heeft geërfd een nieuw bestaan probeert op te bouwen, stuit ze ook daar op afwijzing. Terug in de stad dreigt ze te bezwijken onder de druk van het leven als transgender in China.
Gedurende de jaren waarin hij Li volgt, verlaat filmmaker Jia Yuchuan zijn observerende positie. Hij wordt steeds meer onderdeel van het verhaal, als een oudere broer van zijn hoofdpersoon. In de voice-over deelt hij zijn zorgen, en als Ermao aan de grond zit, schiet hij haar te hulp. Deze subjectieve stijl maakt het verhaal extra indringend.