Man in Black
De 86 jaar oude Xilin Wang, een van de belangrijkste modern klassieke componisten die China heeft voortgebracht, geeft zich bloot. Fysiek – Wang betreedt het piekfijn uitgelichte podium van het Parijse Théâtre des Bouffes geheel naakt – maar vooral ook mentaal. Maar meer nog dan Wangs lichaam en stem spreekt in deze documentaire zijn muziek. Regelmatig wordt hij overstemd door de dreigende, dramatische, chaotische klanken.
Wang was een veelbelovend student aan het conservatorium van Shanghai, waar hij leerde dat je “om muziek te componeren eerst en vooral correcte gedachten en kennis van het marxisme-leninisme moet hebben”. Maar in de vroege jaren zestig brak Wang met de doctrine van de Communistische Partij. Het was een beslissing die hem zijn leven lang zou achtervolgen.