Spiritual Voices
Alexander Sokoerov verbleef eind 1994 enkele maanden bij een regiment van het Russische leger, dat destijds de Tadzjieks-Afghaanse grens bewaakte tegen oprukkende Taliban-troepen. Het resulteerde in dit ruim vijf uur durende vijfluik, dat een evocatief beeld geeft van het soldatenleven in een desolate omgeving.
De politiek-militaire situatie blijft onscherp: de vijand is nooit ver weg, maar krijgt geen gezicht. Wel registreert de camera de patrouille-eenheden temidden van het rotsachtige gebergte, het stof en het vuil. De dagelijkse routine bestaat uit militaire formaliteiten en huishoudelijke handelingen: de bereiding van sobere maaltijden, het onschadelijk maken van een mijn. Als de soldaten gewapend in actie komen, blijft de camera achter en registreert de microfoon op veilige afstand de geluiden.