Nas: Time Is Illmatic
De New Yorkse rapper Nas groeide op in een van de flats van Queensbridge, met bijna zevenduizend inwoners het grootste en beruchtste sociale woningbouwproject van de VS. Het is een plek waarin het ontwijken van rondvliegende kogels behoort tot het dagelijks leven, en waar de toekomst van jongeren van meerdere kanten wordt bedreigd: wie niet ten prooi valt aan schietende agenten of drugsdealers kan nog altijd te maken krijgen met incapabele docenten. Onder invloed van zijn muzikale vader, jazzmuzikant Olu Dara, begint de jonge Nas – Nasir Jones, geboren in 1973 – met het maken van maatschappijkritische hiphop. Met zijn vriend en buurjongen Ill Will betreedt hij als veertienjarige schoolverlater de rap-scene, en als Ill Will om het leven komt door een verdwaalde kogel, kiest Nas definitief voor de muziek. Terwijl in die tijd vooral luchtige R&B en dansbare hiphop de hitlijsten bestormen, geeft Nas zijn generatie zwarte jongeren uit Queens een stem en een gezicht. In 1994 komt zijn eerste plaat Illmatic uit, die onmiddellijk een ijkpunt wordt voor de sociaal-politieke stroming van de grootstedelijke hiphop. De film volgt Nas in zijn oude buurt en toont interviews met zijn vader, vrienden en muziekcollega’s. Tegelijk vormt de muzikale biopic een aangrijpend portret van dit “getto” in Queens, en het demotiverende bestaan van zijn inwoners.