Oriented
Drie homoseksuele Palestijnse vrienden in Tel Aviv onderzoeken hun nationale en seksuele identiteit. Khader, een telg uit een prominente islamitische maffiafamilie, woont samen met zijn joodse vriendje David en hond Otis. Fadi is een Palestijnse nationalist die worstelt met het idee van een joodse liefde. En Naeem is nog niet zo lang uit de kast, en moet het zijn ouders nog vertellen – een stressvolle stap. De drie jongens voelen zich met elkaar verbonden door hun anders zijn: als gays in een Arabische familie én als Palestijnen op Israëlisch grondgebied. Want er mag dan veel tolerantie zijn in Tel Aviv, stelt een van de jongens, die geldt niet voor alle bevolkingsgroepen. Op een feest in Amman, Jordanië, realiseren ze zich dat des te meer. “Amman is onze poort naar de Arabische wereld, hier kunnen we mensen ontmoeten die we onder andere omstandigheden niet zouden leren kennen. Hier zie ik hoe het had kunnen zijn als Palestina bestond.” Het videoplatform dat ze gezamenlijk beginnen biedt een uitlaatklep: “We are Palestine, we are here and we are queer.” Ondertussen lopen de spanningen tussen Israël en de Palestijnen op, en vormen nieuwsberichten en luchtalarmen de voorbodes van een nieuwe oorlog.