Taqwacore: The Birth of Punk Islam
Taqwacore is een samenvoeging van hardcore, een bepaalde stroming in de (punk)muziek, en taqwa, een Arabisch woord dat vertaald kan worden als 'vroomheid' of 'godvrezendheid'. Schrijver, journalist en bekeerd moslim Michael Muhammad Knight was de eerste die de term gebruikte. Zijn roman The Taqwacores, over een groep jonge islamitische punkrockers, bracht een golf van herkenning teweeg onder jonge Amerikaanse moslims en vormde de basis voor de opkomst van verschillende moslimpunkbands. De documentaire Taqwacore: The Birth of Punk Islam documenteert de reis die een groep islampunkers door de VS maakt en een bezoek aan Pakistan, met Michael Knight als begeleider en inspirator. Zijn verhaal met citaten uit zijn boek vormt de ruggengraat van de film. Beelden van concerten of pogingen tot het boeken van concerten worden afgewisseld met de persoonlijke verhalen van bandleden. De muziek die ze maken is zeker niet eenvormig in stijl. Bands vinden hun inspiratie niet alleen in punk of hiphop maar ook in de oude Arabische culturen en instrumenten. Ondanks de verschillen vinden de jonge mensen elkaar in hun worsteling om de tradities van de islam, waarin muziek nog steeds als een zonde wordt gezien, te verenigen met hun muzieksmaak en de bijbehorende cultuur en vrijgevochten levensstijl.