Richard Pryor: Omit the Logic
Richard Pryor (1940-2005) was een self-made en een self-unmade man. Hij doorbrak als stand-upkomiek raciale en maatschappelijke taboes in het tijdperk van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en bracht als eerste de zwarte straattaal naar het grote publiek. Tot ongemak van witte interviewers noemde hij zijn succesvolle debuut-lp That Nigger's Crazy. Zijn controversiële karakter leverde hem, getuige registraties van zijn optredens, veel fans op, maar kostte hem ook lucratieve opdrachten in Las Vegas, de hoofdrol in Mel Brooks' mede door hemzelf geschreven Blazing Saddles (1974) en zijn eigen televisiereeks The Richard Pryor Show. Interviews met een lange reeks ex-echtgenotes, vrienden en collega's (onder wie Whoopi Goldberg, Robin Williams en Jesse Jackson) en veel, deels unieke archiefbeelden, schetsen een gelaagd portet van de getroebleerde komiek. Uiteindelijk zouden vooral drugs hem de das om doen - ondanks een spirituele reis naar Afrika. Toen de zwaar gedrogeerde Pryor op televisie een Vietnamese monnik zichzelf in brand zag steken, deed hij dat ook; de documentaire illustreert het met beelden uit zijn autobiografische speelfilm Jo Jo Dancer (1986). Gelukkig kon Pryor persoonlijke tegenslag altijd verwerken in zijn stand-upact, tot en met zijn fatale MS. In zijn woorden: "Niets was zo verdrietig, dat ik er geen humor in kon vinden."