Starfilm
De Weense filmmaker, kunstenaar en parttime filmoperateur Johann Lurf werkt aan een amusant structuralistisch oeuvre waarin het draait om essentiële vragen over perceptie en projectie. In het kort: hoe ziet de mens het universum? Dat klinkt al snel hoogdravend, maar het resultaat is zonder uitzondering van een duizelingwekkende helderheid en vrij van psychologische sausjes.
Zo ook zijn enige lange film (2017-nu), die de toepasselijke titel ★ meekreeg. Het is een kosmische trip door de filmgeschiedenis, samengesteld uit chronologisch gerangschikte sequenties uit honderden films waarin uitsluitend de sterrenhemel te zien is – of beter gezegd, wordt verbeeld.
Lurf blijft ondertussen ★ updaten met recente fragmenten, waardoor de ooit 90 minuten durende film inmiddels wat is uitgedijd – inderdaad, als het universum zelf.