Delicate Balance
José Alberto Mujica was van 2010 tot 2015 president van Uruguay. Zijn sobere levensstijl onderscheidde hem van al zijn ambtsgenoten; hij gaf bijvoorbeeld het grootste deel van zijn salaris weg en weigerde in het paleis te wonen. Een uitgebreid interview met de bejaarde maar zeer heldere ex-president vormt de rode draad in dit essayistisch gefilmde verhaal over het heden en de toekomst van de mensheid. Zijn ideeën over de moderne samenleving, waar economische belangen prevaleren boven menselijke waarden, verbinden drie verhalen over mensen in drie continenten. In Marokko kijken Afrikaanse migranten, veelal goed opgeleide jonge mannen, vanaf hun armzalige kampement uit over de Spaanse enclave Melilla. Ze hopen ooit in Europa te geraken om er een nieuw bestaan op te bouwen. In Madrid worden hele gezinnen op straat gezet omdat ze hun huis niet meer kunnen betalen als gevolg van een crisis waarin wel de banken, maar niet hun klanten worden gered. En in Tokio zien we mannen die veel geld verdienen, maar zo hard werken dat ze een soort identiteitsloze werkmachines zijn geworden.