Cape Spin: An American Power Struggle
In de Amerikaanse staat Massachusetts werd in 2001 het Cape Wind Project voorgesteld: het eerste grote buitengaatse windmolenpark van Amerika. De beoogde bestemming is Nantucked Sound, een gebied waar de rich and famous hun vakantie vieren. Het groene project stuit op veel weerstand en verandert in een gigantische zaak waar lobbyisten van alle kanten zo hard aan trekken, dat het onduidelijk wordt hoe de zaken werkelijk in elkaar steken. John Kirby en Robbie Gemmel portretteren de talrijke voor- en tegenstanders die zich in de loop van een decennium met het project hebben bemoeid. In een snelle montage laten zij een grote hoeveelheid informatie de revue passeren. Het gaat daarbij steeds minder om het project, en steeds meer om de machtsstrijd an sich - al is ook daar uiteindelijk geen peil meer op te trekken. Zelfs betrokken journalisten lijken niet meer te weten waar ze aan toe zijn. "Het gaat om etentjes, niet om politieke partijen", vertelt een van hen. Als hulp voor de kijker gebruiken Kirby en Gemmel icoontjes om aan te geven wie voor is en wie tegen. Het gebruik van ouderwetse muziek en zwartwit beelden geven de serieuze situatie een ironische tintje. En hoewel zij ervoor passen al te duidelijk partij te kiezen, laten ze toch een interessant alternatief doorschemeren.