My Super Sea Wall
De Nederlandse documentairemaker Jan Louter maakte in 2008 The Last Days of Shishmaref, over een dorp op een eiland in Alaska dat door erosie onbewoonbaar is geworden. Zijn film staat niet op zichzelf, bewijst deze korte documentaire over Kivalina, een piepklein eiland in Alaska dat eveneens door de zee dreigt te worden verzwolgen. Door klimaatverandering zijn de stormen de afgelopen jaren zo krachtig geworden dat de dijkloze kust erodeert en de 377 bewoners, allen Inupiat, natte voeten krijgen. In 2004 gingen ze gebukt onder de ergste storm sinds mensenheugenis. De helikopters, die van driehonderd mijl verder moesten komen, kwamen voor sommigen van hen te laat. In 2007 liet een evacuatie ook alle alarmbellen rinkelen. Sindsdien leiden de bewoners een onrustig leven, zo blijkt uit interviews en de dorpsbijeenkomsten die hen op de hoogte moeten houden van de plannen voor de toekomst. De huizenhoge, peperdure muur van zandzakken die om het eiland is aangelegd, blijkt het niet lang te houden. De enige andere oplossing is verplichte verhuizing, maar daar hebben de meeste bewoners geen oren naar. Het eiland en de oceaan die hun voorouders altijd van eten hebben voorzien, kunnen ze niet zomaar verruilen voor de stad. Toch zullen ze waarschijnlijk de geschiedenis ingaan als de eerste vluchtelingen voor klimaatverandering.