Katka
Op haar negentiende leek het zo simpel: stoppen met drugs en “gewoon gaan ” Maar in de dertien jaar die daarop volgen, blijkt het voor de Tsjechische Katka allesbehalve makkelijk om af te kicken. Filmmaker Helena Třeštíková volgt Katka in haar jarenlange strijd tegen verslaving. Toch is dit geen documentaire over drugs, maar over de zoektocht naar geluk, rust en vrijheid.
Třeštíková legt ontroerende momenten vast, bijvoorbeeld wanneer Katka met al haar kleren aan in een fontein springt. Zulke scènes laten zien dat achter die haag van verslaving nog steeds een gezonde, mooie vrouw schuilt – die keer op keer, vol goede moed, een afkickpoging onderneemt. Naarmate de film vordert, en zich in de hoop en frustratie van Katka en haar vriend een herkenbaar patroon begint af te tekenen, dringt meer en meer het besef door: dit is geen sprookje waarin het op een dag allemaal goedkomt. Ook Katka realiseert zich steeds vaker hoe machteloos ze tegenover de drugs staat. Ze hoopt dat een zwangerschap haar voldoende kracht zal geven.