Katka
Op haar negentiende leek het zo simpel: stoppen met drugs en "gewoon gaan leven". Maar in de dertien jaar die daarop volgen, blijkt dat het voor de Tsjechische Katka allesbehalve makkelijk is om af te kicken. Filmmaker Helena Trestikova volgt Katka in haar jarenlange strijd tegen de verslaving. Hoewel de kijker regelmatig getuige is van momenten waarop de jonge vrouw weer overstag gaat of een bad trip beleeft, is dit geen documentaire over drugs. Hij gaat over de zoektocht naar geluk, rust en vrijheid. Trestikova legt ontroerende momenten vast, zoals Katka's sprong in een fontein met al haar kleren aan. In die scènes is te zien dat achter die haag van verslaving nog steeds een gezonde, mooie vrouw schuilt. Die keer op keer, vol goede moed, een afkickpoging onderneemt. Naarmate de film vordert, wordt de kijker meegesleurd in de onmacht, hoop en frustratie van Katka en haar vriend. Meer en meer dringt het besef door: dit is geen sprookje, waarin het op een dag allemaal goed komt. Ook Katka realiseert zich steeds vaker hoe machteloos ze tegenover de drugs staat. Ze hoopt dat een zwangerschap haar voldoende kracht zal geven. Maar als haar dochtertje er is, beseft ze: "Het is alleen maar erger geworden." De zoveelste afkickpoging volgt.