The History of the Civil War
In 2018 vertoonde IDFA de verloren gegane documentaire Anniversary of the Revolution (1918) van Dziga Vertov. Maar er was nóg een verdwenen meesterwerk van deze Sovjet-pionier. In 1921 monteerde Vertov The History of the Civil War, waarin hij het verhaal vertelde van de jaren waarin de bolsjewieken moeizaam afrekenden met de binnenlandse tegenstanders van de revolutie.
Voor Vertov moet het een enorm avontuur geweest zijn. Hij filmde straatgevechten, bezocht militaire tribunalen en lag in loopgraven. Overal trof hij verwoesting aan: kapotgeschoten infrastructuur, lijken die op straat werden verzameld. Dit is een ongepolijst verslag van een land in chaos, met onoverzichtelijke allianties en bruut geweld. Niet vreemd dat zijn opdrachtgevers besloten de film maar helemaal niet uit te brengen.
The History of the Civil War kende slechts één vertoning, in 1921. Op basis van historische bronnen reconstrueerde Nikolai Izvolov de originele stomme film uit bestaand archiefmateriaal en liet een nieuwe soundtrack componeren.