Steve Jobs: The Man in the Machine
Waarom huilden er zoveel mensen die Steve Jobs niet kenden om zijn dood? Oscarwinnaar Alex Gibney vindt een bespiegelend antwoord op die vraag in een fascinerend portret dat uitnodigt om “anders te denken” over de complexe persoonlijkheid van de legendarische oprichter van Apple en diens verdiensten. Gibney ontrafelt niet alleen hoe Jobs’ publieke imago zich verhield tot zijn karakter als privépersoon, maar combineert dit met een kritische analyse van de invloed van zijn producten op de verhouding tussen mens en machine. Die verklaart vervolgens weer de gevoelde liefde voor de schepper van populaire producten, van iMac tot iPhone. Gibney, die via de voice-over de zoektocht leidt, volgt losjes de chronologie van Jobs’ succesvolle carrière, met aandacht voor de offers die daarvoor werden gebracht. Naast archiefbeelden en ontluisterende quotes uit e-mails, stoelt zijn betoog op interviews met onder andere medeoprichter Steve Wozniak, marketingspecialist Regis McKenna, Jobs’ spiritueel leidsman Kobun Chino Otogawa, zijn eerste vriendin Chrisann Brennan, journalisten en oud-werknemers. Terwijl we de mens achter de mythe leren kennen, wordt tevens duidelijk wat er overbleef van Jobs’ “kernwaarden” in zijn transformatie van charismatische rebel tot machtig man die zijn eigen werkelijkheid schiep.