Sacred Water
Hoewel het vrouwelijk orgasme ook in het Westen nog altijd omgeven is door mysterie, is het in Rwanda voer voor mythes. Het heilige water uit de titel verwijst naar de Kunyaza, de vrouwelijke ejaculatie, in de volksmond ook wel spuitorgasme genoemd. De traditie leert dat deze ontstaan is bij een koningin, die zodanig vloeide dat uit haar vocht het Kivumeer gevormd werd. Hoe zit het met die water-mythe, vraagt de vrouwelijke radio-dj Vestine zich af. Haar missie is het volk over dit heilige water te onderwijzen en ervoor te zorgen dat deze seksuele traditie bewaard blijft. Ze maakt zich ook sterk voor het behoud van de Gukuna, een ritueel waarbij jonge vrouwen zich met kruiden en massage voorbereiden op seks. Openhartige gesprekken over de Kunyaza-techniek worden mooi vertaald in beelden van mannen die met kracht roeien op het meer. Ook Afrikaanse ritmes, versterkt door het geluid van vallende regendruppels, dienen als analogie. Sacred Water ademt respect en eerbied voor het vrouwelijk genot, met humor en zonder enige gêne verbeeld.