I Want to Be a King
Enkele jaren geleden klopten twee Duitse toeristen aan bij het bescheiden boerenhuis van Abbas Barzegar ergens in de buurt van Shiraz. Barzegar bood hen onderdak en de maaltijd die zijn vrouw net had bereid. De toeristen aten met veel smaak, en het nieuws dat Barzegar het lekkerste eten van Iran serveerde, verspreidde zich al snel. De eenvoudige boer ontwikkelde zich tot een heuse zakenman met een goedlopend, steeds moderner uitgerust vakantieverblijf dat gasten “het authentieke Iran” biedt. Documentairemaker Mehdi Ganji toont in zijn debuutfilm hoe hard het gezin moeten werken om aan alle vraag te kunnen voldoen: Barzegars vrouw draait overuren in de keuken waar ze met lokale producten culinair tovert, zijn drie kinderen verrichten vele hand- en spandiensten en zelf treedt hij op als gastheer, reisleider en logistiek coördinator. Tevreden is hij nog niet. Voor de camera vertelt hij uitvoerig over zijn niet geringe ambitie: een archaïsche nomadenstam stichten, zodat hij zijn gasten als in een tijdmachine mee kan nemen naar lang vervlogen tijden. Hij is alleen nog op zoek naar een vrouw die aan zijn zijde koningin van de stam kan zijn. Reageren vrouw en kinderen aanvankelijk laconiek op de dromen van hun pater familias, wanneer blijkt dat hij daadwerkelijk een huwbaar nomadenmeisje heeft gevonden, slaan stress en depressie in alle hevigheid toe.