All These Sleepless Nights
Hier worden de grenzen van de documentaire drastisch opgerekt. Zelfs na afloop is niet helemaal duidelijk hoeveel van dit verhaal over twee studenten op de rand van volwassenheid is geënsceneerd en hoeveel naturelle registratie is. De stijl verspringt van scène tot scène, is verhalend de ene keer, meer cinéma vérité de volgende. Gesprekken schakelen soms ongemerkt over naar voice-over. De hoofdpersonen gedragen zich bij vlagen ongegeneerd uitzinnig en negeren de camera zo totaal dat ze niet onderdoen voor professionele acteurs. En toch. Regisseur Michal Marczak liep Krysztof en Michal tegen het lijf op een housefeestje in Warschau. Na drie maanden intensieve omgang begon hij te filmen en bleef dat anderhalf jaar doen. Hij registreert het leven van twee jongelingen voor wie de nacht nooit mag ophouden. Ze roken, gebruiken drugs, versieren meisjes en verbreken het wereldrecord slap ouwehoeren. Ze zijn levensecht, maar tegelijkertijd sjablonen in een coming of age-film die plaatsvindt in het hippe uitgaanscircuit van de Poolse hoofdstad.