The Mad Masters
De legendarische Franse documentairemaker Jean Rouch verwierf vanaf de vroege jaren vijftig roem met het filmen van riten en gebruiken van inheemse volkeren in Centraal-Afrika. Zo filmde hij bij een traditionele volksstam de jacht op tijgers met pijl en boog en alle bijkomende voorbereidingen, rituelen en religieuze interpretaties. Zijn films maakten diepe indruk in Parijs, waar antropologen als Claude Lévi-Strauss de weg bereidden voor onbevooroordeelde wetenschappelijke interesse in vreemde culturen. The Mad Masters is een korte documentaire uit 1955 over een groep jongemannen die zich onttrekken aan het moderne stadsleven van Accra, de hoofdstad van het huidige Ghana, door middel van mystieke en fysiek uitputtende rituelen: ze eten een hond rauw, drinken bloed van een geslachte kip vers van de hals en gedragen zich alsof ze door de duivel bezeten zijn, schuimbekkend en met wilde stuiptrekkingen. Rouch brengt dit niet alleen pakkend in beeld, maar voorziet het ook van commentaar op een manier die de kijker volledig betrekt bij wat er gaande is. Rouch tracht de kijker altijd in te voeren in de vreemde cultuur en hem door de bril van de Afrikaan naar Afrika te laten kijken. Een voor die tijd vernieuwend experiment.