Justice for Sale
"Dit rechtssysteem heeft geen betekenis meer; ik vraag me af wat de toekomst onze kinderen brengt." De Congolese advocaat Claudine Tsongo reflecteert op haar zoektocht naar de waarheid in een verkrachtingszaak waar dader Masamba het slachtoffer is geworden van oneerlijke rechtsgang. Zonder enig hard bewijs is hij veroordeeld tot een lange gevangenisstraf en Tsongo vermoedt dat er omkoping in het spel is. Als hoofdpersoon van deze documentaire leidt ze je langs de verdachten van deze falende rechtspraak. Maar de documentairemakers maken de kijker ook getuige van de rechtszitting van Masamba: een absurd tafereel dat eerder een rituele handeling lijkt dan een inhoudelijke discussie over de feiten. Terwijl Masamba's advocaat geanimeerd rondloopt, beklaagt hij zich dat deze rechtszitting "op een geënsceneerd Hollywoodverhaal lijkt". Wellicht heeft hij gelijk. Ondertussen stoot de rechter zijn klerk aan omdat hij de woorden van de advocaat vergeet op te schrijven. Justice for Sale legt met serieuze blik bloot hoe het huidige rechtssysteem van Congo zijn doel voorbij streeft, mede onder druk van lokale en internationale NGO's. De film is subtiel geregisseerd, maar het zijn vooral Tsongo's galante interviewtechnieken die een verrassende openheid afdwingen bij de aanklagers en haar collega-advocaten, zodat de documentaire rechtzet wat de rechter verzaakte te doen.