Kill Your Darling
In 1990 werd in de Rotterdamse Westersingel het levenloze lichaam van een vrouw gevonden, ontdaan van hoofd en handen. Lange tijd bleef zij anoniem, maar dankzij DNA-onderzoek kon het lichaam in 2008 geïdentificeerd worden: het slachtoffer was het Amerikaanse model Melissa Halstead. Gezamenlijk onderzoek van het Rotterdamse 'cold case team' en collega's in Engeland leidde naar John Sweeney, die een tumultueuze relatie met Halstead had (getuige ook de vele lugubere tekeningen die hij maakte) en destijds met haar in Amsterdam woonde. Hij zit al sinds 2001 vast voor de poging tot moord op een andere geliefde. Regisseur Jaap van Hoewijk volgde de rechercheurs (zowel in Nederland als Groot-Britannië) in hun pogingen het verleden te reconstrueren, bezocht familieleden en kennissen van zowel Halstead als Sweeney en is (hoewel er niet gefilmd mag worden) aanwezig bij de rechtszaak waar Sweeney uiteindelijk tot levenslang wordt veroordeeld. Maar ook Sweeney zelf komt aan het woord, in een nagesproken voice-over gebaseerd op een pagina's lange brief die hij aan de regisseur stuurde. Als Sweeney hem niet veel later vanuit de gevangenis opbelt, grijpt de regisseur zijn kans om Sweeney zelf te ondervragen.