Westeinde. Dilemma's in een ziekenhuis
‘Wij weten niet of u ons begrijpt als we tegen u praten, en nou ga ik u een vraag stellen waar u makkelijk op kunt antwoorden: doe de ogen eens dicht...‘ Op deze manier probeert een arts in het ziekenhuis Westeinde contact te leggen met een Hindoestaanse Parkinson-patiënt die amper Nederlands lijkt te spreken. Voor sommige van de probleemgevallen waarmee artsen in een ziekenhuis te maken krijgen, is nu eenmaal geen eenduidige oplossing te bedenken. Het gaat om ethische zaken, zoals de vraag of je iemand toch in leven moet houden, terwijl hij aangeeft dat zelf niet meer te willen. Het ziekenhuispersoneel krijgt ook te maken met onhandelbare patiënten die in hun eentje een volledige afdeling terroriseren, of met mensen uit andere culturen, met wie nauwelijks of niet te communiceren valt. In dit drieluik komen al deze problemen aan bod, waarbij in de vorm van de direct cinema het leven in een ziekenhuis van binnenuit gefilmd is.