Ballot Measure 9
In 1992 werd in de Amerikaanse staat Oregon een referendum georganiseerd over de vraag of er discriminerende bepalingen ten aanzien van homoseksuelen in de federale wetten zouden moeten worden opgenomen. Initiatiefnemer was een rechtse burgerbeweging ? de Oregon Citizen's Alliance ? die zei te waken over de openbare moraal en family values. Zij schaarden homoseksualiteit onder één noemer met 'pedofilie, sadisme, abnormaal en pervers gedrag'. Heather MacDonald filmde ruim een half jaar in Portland, Oregon en verzamelde zo'n driehonderd uur materiaal, waaruit ze deze provocerende documentaire samenstelde. Ze laat zowel voor? als tegenstanders van de maatregelen aan het woord, maar er bestaat geen moment twijfel over haar sympathie voor de homoseksuele gemeenschap. Ballot measure 9 ontleedt haarscherp en met nauwelijks ingehouden woede de politieke polsslag van rechts Amerika.