The Specialist
Dit historische document is een twee uur durende selectie uit een verzameling van 350 uur archiefmateriaal van het proces dat de Israëlische staat in 1961 voerde tegen Adolf Eichmann, de man die tijdens de Tweede Wereldoorlog het transport van miljoenen Joden naar de vernietigingskampen opzette en coördineerde. Over dit proces is al veel geschreven, maar het blijft verbazingwekkend dat deze voormalige topnazi als een bureaucraat uit de hel verklaart dat hij slechts bevelen uitvoerde, dat hij als gespleten persoon niet emotioneel betrokken was bij wat hij deed en dat hij zichzelf als een idealist beschouwde met betrekking tot het foutloos volbrengen van zijn taak. Om die laatste reden kreeg hij de bijnaam 'de specialist'. De documentaire bestaat volledig uit gerestaureerde video-opnamen van het proces, waarin Eichmann reageert op vragen van de openbaar aanklager maar ook op de getuigenverklaringen. De filmmakers baseerden zich op het boek Eichmann in Jerusalem, A Report on the Banality of Evil van Hannah Arendt. Omdat in 1961 de vele Joodse getuigenverklaringen vrijwel voor het eerst in de openbaarheid kwamen, kregen die de aandacht van bijna alle media. Maar Arendt, en de Israëlische documentairemaker Eyal Sivan in haar kielzog, richtte zich juist op de persoon Eichmann. Wie was deze man?