The Football Incident
De titel van deze korte film verwijst naar een incident met een voetbal, maar in feite zien we de nasleep ervan. Een jongen schopte een bal weg nadat een docente hem erop wees dat de bel al was gegaan. Het schijnbaar futiele incident is aanleiding voor een klassikale discussie, waarbij de gebeurtenissen ‘ideologisch besproken worden’. De film werd door Joris Ivens en Marceline Loridan-Ivens gemaakt als onderdeel van de twaalfdelige reeks How Yukong Moved the Mountains, die zij op uitnodiging van de Chinese premier Zhou En-Lai tussen 1972 en 1976 produceerden. Zhou probeerde een gematigde politiek door te voeren na de eerste radicale en gewelddadige jaren van de Grote Proletarische Culturele Revolutie, die het Rijk van het Midden in een grote chaos had gestort en waarvan hij desondanks aan het buitenland een positief beeld wilde tonen. Ivens en Loridan trokken met jonge cineasten door het destijds voor buitenlanders nagenoeg afgesloten land. Hoewel de film in cinéma vérité-stijl is gemaakt, vielen de duistere kanten van het regime buiten het blikveld van de filmmakers. Zo ook in dit deel, waarin de Chinese scholieren op het schoolplein en in de klas uitgebreid, spontaan en ongekunsteld aan het woord zijn.