Big Ben: Ben Webster in Europe
Toen tenorsaxofonist Ben Webster in 1967 een jaar in Nederland woonde, was hij al een levende legende in de jazz. Hij is op dat moment 58 jaar en heeft met vrijwel alle belangrijke bands gespeeld, waaronder het orkest van Duke Ellington. Webster, bijgenaamd Big Ben, The Frog of The Brute, heeft een etage in Amsterdam betrokken bij een hospita, de oudere mevrouw Hartlooper. Hij wordt door haar vertroeteld (“She treats me like her own son,” vertelt Webster) en is zelfs samen met haar op televisie in de populaire show van Mies Bouwman. Deze korte film die Johan van der Keuken met hem maakte, heeft een speels karakter. We zien Webster onderweg met zijn instrumentkoffer, keuvelend met zijn hospita, mijmerend over vroeger en repeterend met onder anderen jazzpianist Cees Slinger. Hij richt zelf zijn 8mm-camera op de straat en op de filmmaker, en hij bemoeit zich ook met de inhoud van de film – Van der Keuken maakt op zijn verzoek opnamen in een saxofoonfabriek. De cameravoering en montage passen in de tijd en bij het onderwerp: fragmentarisch en onvoorspelbaar, soms harmonieus en dan weer abstract en collageachtig, met lak aan conventies, improviserend op een thema, net als in de jazz.