A Balloon for Allah
De Noors-Turkse filmmaker Nefise Özkal Lorentzen besluit een groene ballon aan Allah te sturen met de boodschap dat de rol van vrouwen in islamculturen moet veranderen. Als moslima voelt zij zich gevangen tussen twee culturen. De ballon brengt haar naar Caïro, waar ze de negentigjarige publicist Gamal al-Banna opzoekt, die meerdere malen met de dood is bedreigd vanwege zijn vrije opvattingen over de islam. Ook wordt zij toegelaten tot een salafist, wiens vrouw in zes jaar huwelijk nog nooit alleen naar buiten is geweest. De schrijver Al-Banna legt met zijn rake vragen de vinger op de zere plek bij de filmmaker en Asma Barlas, de belangrijkste contemporaine, vrouwelijke interpretator van de islam, brengt haar op het spoor van het verband tussen de drie Abrahamitische religies (christendom, islam en jodendom). De indringende gesprekken worden afgewisseld met creatieve droombeelden, waarin de filmmaker fantaseert over de onderdrukking van de man. Juist door haar eigen emoties en achtergrond te etaleren ontstijgt Özkals zoektocht het persoonlijke. Dat illustreert zij eens te meer door zichzelf te laten filmen, terwijl ze de camera hanteert: waarom versluieren wat iedereen kan zien?