While the Green Grass Grows
Alleen via zijn camera kan de Zwitsers-Canadese filmmaker Peter Mettler (o.a. The End of Time, Becoming Animal) zich tot de wereld verhouden, zichzelf en de mensen om hem heen bestuderen, en zijn inzichten delen. Dat geldt ook voor zijn relatie tot het fenomeen tijd en de eindigheid van het aardse bestaan. Hij wordt ermee geconfronteerd als zijn moeder overlijdt en zijn 90-jarige vader onherroepelijk zal volgen – zijn blijmoedige levenslust ten spijt. Tijdens Mettlers cinematografische verkenning van de betekenis van het leven en wat ervoor en erna komt, breekt bovendien de coronapandemie uit, die alles nog meer in een relativerend perspectief zet.
While the Green Grass Grows bestaat uit de delen 1 en 6 van een zevenluik dat zich ongehaast en meditatief ontvouwt. Mettler stelt existentiële vragen aan zijn ouders en vrienden. Tegelijkertijd richt hij zijn camera op de natuur: de Zwitserse Alpen, waar zijn ouders vandaan komen, en de bossen van zijn eigen geboorteland, Canada. Alles stroomt, reproduceert zich en gaat maar door – in grote schoonheid, en zonder dat zich enige betekenis openbaart.