The Not Dead
“We werden getraind om een oorlog in te gaan, maar niet om er weer uit te komen”, stelt Rob, een net uit Irak teruggekomen militair van 23 jaar in The Not Dead. Via het relaas van drie verschillende Britse mannen toont deze film hoe oorlogservaringen ernstig en permanent geestelijk lijden kunnen veroorzaken. Naast Rob geven Eddie, die in Bosnië diende, en Cliff, die in 1951 gebroken uit Malaya terugkeerde, zonder schroom inzicht in wat posttraumatisch stress-syndroom werkelijk inhoudt. In openhartige interviews zijn ze bereid terug te gaan naar de moeilijkste momenten tijdens en na de oorlog waarin ze dienden.
Regisseur Brian Hill filmt ze onopgesmukt, maar plaatst de mannen doelbewust tegen de achtergrond van archiefmateriaal en hun hedendaagse alledaagse realiteit, waarvan ze nog steeds geïsoleerd lijken. Dichter Simon Armitage schreef op basis van hun zeer emotionele getuigenissen een reeks gedichten. De mannen lezen deze zelf voor, recht in de camera. De zo opnieuw verwoorde en uitgesproken gruwelijke ervaringen intensiveren hun geschiedenis en tillen deze boven het persoonlijke uit.