The Not Dead
Sinds 2003 is het aantal Britse militairen dat met een posttraumatisch stress-syndroom is teruggekeerd uit een oorlogsgebied al opgelopen tot tweeduizend. Eenmaal thuis vallen ze meestal in een diep gat. Zoals de net uit Irak teruggekomen Rob van 23 stelt: 'We were prepared to go in the war, but we were not prepared to come out'. The Not Dead toont aan de hand van het relaas van drie verschillende mannen, hoe oorlogservaringen tot ernstig en permanent geestelijk lijden kunnen leiden. Naast Rob geven Eddie, die in Bosnië diende, en Cliff, die in 1951 gebroken uit Malaya terugkeerde, zonder schroom inzicht in wat een posttraumatisch stress-syndroom werkelijk inhoudt. In openhartige interviews zijn ze bereid terug te gaan naar de moeilijkste momenten tijdens en na de oorlog waarin ze dienden. Regisseur Brian Hill filmt ze onopgesmukt maar plaatst de mannen doelbewust tegen de achtergrond van archiefmateriaal en hun hedendaagse alledaagse realiteit, waarvan ze nog steeds geïsoleerd lijken. Dichter Simon Armitage schreef op basis van hun zeer emotionele getuigenissen een reeks gedichten. De mannen lezen deze zelf voor, recht in de camera. De zo opnieuw verwoorde en uitgesproken gruwelijke ervaringen intensiveren hun geschiedenis en tillen deze boven het persoonlijke uit.