Ceux de Saint-Cyr
Ceux de saint-cyr is een documentaire over l'Ecole Speciale Militaire de Saint-Cyr, een beroemde militaire academie. Op deze school, die in 1802 door Napoleon werd opgericht, krijgt de top van het Franse officierencorps zijn opleiding. Philippe Costantini was de eerste die toestemming kreeg om een film over de school te maken. Speciale nadruk ligt op de rituelen en tradities die de school nu al bijna tweehonderd jaar in stand houdt. Elk jaar worden deze van de oudgedienden op de nieuwlichters overgedragen. Sommige van deze rituelen komen op een buitenstaander wat eigenaardig over. Maar voor de cadetten maken zij deel uit van de beroemde 'esprit de corps'. Omdat veel van deze rituelen een vast jaarlijks terugkerend patroon vertonen, heeft Costantini het laatste jaar van een lichting gefilmd. Zo verbleef hij zelf ook bijna een jaar op de school. Ceux de saint-cyr is een 'inside story' over het leven van de cadetten van Saint-Cyr en de gevoelens die zij doormaken.