El Bulli - Cooking in Progress
Koken is kunst geworden bij het wereldberoemde Spaanse sterrenrestaurant El Bulli. Slechts zes maanden per jaar zijn de deuren geopend, de rest van de tijd wordt er door een select team van experts hard gewerkt aan een nieuw avant-gardistisch 30-gangenmenu. Vanaf de zijlijn kijken we mee hoe er wordt geëxperimenteerd met structuur, met geluid, met kleur en uiteindelijk ook met smaak. Koken met vloeibare stikstof, waar het restaurant vooral om bekend staat, blijkt slechts een van de vele onconventionele bereidingsmethoden. Eigenaar Ferran Adrià proeft mee met alles wat in het smaaklaboratorium wordt ontworpen en ontpopt zich als een gematigde Gordon Ramsey. De ideeën voor experimentele gerechten als Parmesan Crystal en Vanishing Ravioli, blijken soms per toeval te ontstaan. Waarom geen gerecht met ijsklontjes maken, dacht een van de koks toen hij tijdens een diner een ijsblokje uit zijn glas cola viste en tussen de jus op zijn bord legde. Of olie mengen met water, om zo een cocktail te maken die een heerlijk zacht laagje op je lippen achterlaat? Bij El Bulli gaat het erom dat je iets voelt, iets ervaart. In de woorden van topkok Adrià: "Hoe meer verwarring, hoe beter."