K2 - Touching the Sky
Hanna was nog niet geboren toen haar vader in 1986 te pletter viel bij het bedwingen van de beruchte K2, de een-na-hoogste top ter wereld. Lukasz was vier toen zijn moeder op dezelfde berg omkwam. De moeder van Chris en Lindsay was de eerste Britse die de K2 bedwong. Ook zij keerde niet meer terug, net als tien andere klimmers die daar in de “black summer” van 1986 het leven lieten. Bijna dertig jaar later trekt filmmaker Eliza Kubarska met Chris, Lindsay, Lukasz en Hanna naar het plateau vanwaar destijds de fatale klim begon. Kunnen ze begrijpen wat de lokroep was? Helpt het bij het aanvaarden van het verlies? Een van hen is desondanks zelf bergbeklimmer geworden. Dan heeft Kubarska nog een heel persoonlijke reden voor deze onderneming, zoals ze direct al duidelijk maakt. Ze is zelf al achttien jaar verslaafd aan het klimmen en nu wil ze eigenlijk ook een kind. Maar zijn die twee wensen wel te verenigen? Mag je als ouder zulke risico's nemen? Archiefbeelden van beklimmingen en de getuigenis van een overlevende versterken het beeld van de passie en de gevaren. Terwijl verleden en heden in dit even betoverende als intimiderende landschap dichter bij elkaar komen, denkt Kubarska aan haar eigen toekomst, als alpinist en mogelijk als moeder.