Letters from Baghdad
Al op jonge leeftijd toonde de Britse Gertrude Margaret Lowthian Bell (1868-1926) zich een onafhankelijke geest: ze studeerde in Oxford, rookte en stapte alleen de metro in. Dat was pas het begin van haar ontdekkingstocht. Als jonge archeoloog reisde ze door het Midden-Oosten, waar ze en passant de vele stammen en culturen in kaart bracht. Haar kennis bleek van onschatbare waarde toen na de Eerste Wereldoorlog de grenzen in de complexe regio opnieuw werden bepaald. Letters from Baghdad is haar eigen verhaal, opgetekend in de vele brieven naar het thuisfront en voorgelezen door actrice Tilda Swinton. De indrukwekkende geschiedenis van deze archeoloog, ontdekkingsreiziger, politieke kracht én spion wordt daarnaast verteld met historische filmopnames, Bells eigen foto’s, geheime documenten en getuigenissen van tijdgenoten, die met warmte, humor of kritiek over deze ‘vrouwelijke Lawrence of Arabia’ spreken. Het verhaal van deze historische figuur is nog altijd springlevend: Bells nalatenschap resoneert immer door in de dagelijkse nieuwsberichten over het Midden-Oosten anno nu.