Fire at Sea
“De afgelopen twintig jaar zijn er 400.000 migranten op Lampedusa aan land gegaan. In een poging de Straat van Sicilië over te steken richting Europa zijn naar schatting 15.000 mensen omgekomen.” Dat is de tekst waarmee Fire at Sea begint, winnaar van de Gouden Beer op het 66e filmfestival van Berlijn in 2016.
De film laat twee volledig gescheiden werelden zien. De bezigheden van verschillende bewoners vormen samen een mozaïek van het dagelijks leven op het piepkleine Italiaanse eiland: een vrouw bereidt de lunch, de dj van het lokale radiostation zendt zijn verzoekplaatjesprogramma uit, een man duikt naar zee-egels. Met als belangrijkste personage de twaalfjarige Samuele, die Engels moet leren op school, maar liever met zijn katapult op vogels schiet.
Een groter contrast met de barre nood van bootvluchtelingen uit Afrika is nauwelijks denkbaar. Onze gids naar hun wereld is de arts Bartolo, die ons de verschrikkingen toont, vanaf het moment dat de kustwacht hen uit zee haalt tot hun aankomst in het opvangcentrum. De beelden onderstrepen zijn oproep tot een menselijker opvang.