Letter
In 2001 verscheen The Settlement, een lange documentaire over een psychiatrische instelling in het dorpje Oksochi in het westen van Rusland. Tijdens de opnamen maakte Loznitsa met een speciale camera ook een korte film. De beelden zijn zodanig bewerkt dat het lijkt alsof ze in de eerste jaren van de twintigste eeuw gemaakt zijn. The Settlement heeft een duidelijk narratief en volgt een dag uit het leven van de patiënten van de instelling. Letter is meer metaforisch. De camera beweegt zich langs de huizen en over de velden waar de patiënten aan het werk zijn. Omdat de beelden allemaal licht onscherp zijn lijken het geesten in een tijdloos landschap. We horen het geluid van koeien en van hooi dat op een wagen wordt geladen. Maar de stemmen van de mensen zijn gedempt, hun pijn en individualiteit weggenomen. Hier zijn ze slechts patiënt. In de herfst van 2013 werd de instelling door brand verwoest en kwamen tientallen patiënten en personeelsleden om het leven.