Van America helemaal naar Amerika
Rowwen Hèze was een vreemde oude man met één oog, die mensen genas door handoplegging. Hij leefde honderd jaar geleden in de bossen rond America, een dorpje in Limburg. De lokale band die zich een eeuw later naar hem vernoemde, veroverde met hun in dialect gezongen liedjes heel Nederland. Zoals ze zingen in hun goedmoedig-regionalistische hit Limburg: ‘Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.‘ In VAN AMERICA HELEMAAL NAAR AMERIKA gaat de band een stap verder. Ze bezoeken Texas, de bakermat van de Tex-Mex muziek. ‘Dat is fanfare en accordeon; bijna zo Limburgs als het maar zijn kan‘, aldus de accordeonist van Rowwen Hèze. Tex-Mex ontstond uit de polka’s en walsen van Duitse en Oost-Europese immigranten. Rowwen Hèze treedt op in immigrantenstadjes en ontmoet de grootmeesters van de Tex-Mex, de gebroeders Jimenez. Regisseur Leon Giesen, zelf ooit bassist bij Toontje Lager en Captain Gumbo, geeft de afwisselend opzwepende en melancholische muziek alle ruimte.