The Great Museum
Een museum is niet simpelweg een optelsom van de werken die er hangen. Dat blijkt des te meer als een van de grootste musea ter wereld een ingrijpende renovatie ondergaat. geeft een unieke inkijk in het Kunsthistorisches Museum van Wenen buiten openingsuren. We zien de algemeen directeur die hooggeplaatste officials rondleidt, restaurateurs die met tederheid de opperste laag van een schets van Rubens analyseren, schoonmakers die de benen van Canova’s poetsen en insectenverdelgers die azen op hardnekkige motten. Zoals ieder museum moet ook het Kunsthistorisches Museum nadenken over de vraag hoe het zich in een tijd van bezuinigingen zowel nationaal als internationaal kan blijven positioneren, waarbij zaken als een nieuwe huisstijl en de maatschappelijke rol van het museum uitvoerig worden bediscussieerd. Het gebouw, de werken die het herbergt en de mensen die er werkzaam zijn worden zonder interviews, begeleidende voice-overs of muziek in beeld gebracht, waardoor de film bijna een onderdeel wordt van de kunstcollectie. Regisseur Johannes Holzhausen, die zelf een kunsthistorische achtergrond heeft, laat de eeuwenoude kunststukken en de prachtige zalen volledig tot hun recht komen. Het voorrecht en de passie van de mensen die er dagelijks werken spreekt tot de verbeelding: achter gesloten deuren komt het museum in al haar facetten tot leven.