The Chosen Ones
Jonge mannen die zich melden voor de opleiding van het Korps Mariniers, de grootste elite-eenheid van het Nederlandse leger, moeten heel wat in hun mars hebben om de felbegeerde Mariniersbaret te mogen opzetten. In een bijna negen maanden durend opleidingstraject moeten ze bewijzen dat ze zowel fysiek als mentaal in staat zijn om diverse ontberingen te doorstaan en dat ze klaar zijn om hun buddy's en hun land in oorlogssituaties te verdedigen. Hun instructeurs doen er alles aan om hun capaciteiten en grenzen te testen. Hierbij gaat het er ruig aan toe en soms lijkt de scheidslijn tussen pedagogisch verantwoord en ronduit vernederend en onmenselijk, erg dun. Regisseur en cameraman Geertjan Lassche volgde een lichting rekruten gedurende de hele opleiding. Er zijn korte interviews, maar het grootste deel van de film bestaat uit beelden van oefeningen: nachtelijke marsen met volle bepakking, het opzetten van bivak. Naarmate de tijd vordert, slaat de uitputting toe en blijkt een toenemend aantal jongens de druk niet aan te kunnen. Meer dan tweederde van de rekruten verlaat voortijdig de opleiding. De vraag rijst of er in deze tijd nog wel genoeg harde jongens zijn om het Nederlandse leger op peil te houden.