Lucky Man
Filmregisseur Lindsay Anderson was een kritisch waarnemer van het Londense artistieke en culturele leven. Zijn werk werd gekenmerkt door de tegenstelling tussen zijn upper class achtergrond en de onbarmhartige manier waarop hij de tekortkomingen van de traditionele Engelse maatschappij liet zien. Als mede?oprichter van het filmtijdschrift Sequence eind jaren veertig, gaf hij de tot dan toe heersende filmkritiek een nieuwe impuls. Toen hij later zelf films ging maken bracht hij zijn uitgangspunten in praktijk door te streven naar een manier van film maken die de gevoelens van alle lagen van de maatschappij tot uitdrukking kon brengen en niet alleen die van de stedelijke middenklasse. Daarmee werd hij stichter van de zogenaamde free cinema. Anderson stierf twee maanden nadat de opnames voor Lucky Man voltooid waren.