Capitalism at Crossroad Street
Hoe laat je een veranderende samenleving zien? Neem een straat, zijn inwoners en de observerende blik van de camera. Aldus geschiedde in de Kruispuntstraat, een verrassend landelijk achterafstraatje middenin in de Letse hoofdstad Riga. Veteraan Ivars Seleckis filmde er vlak voor de val van de muur The Crossroad Street (1988, winnaar van de Joris Ivens Award op IDFA 1989), en in 1999, toen Letland net onafhankelijk was, New Times at Crossroad Street. Nu de economische crisis de val van het kapitalisme lijkt in te luiden, keert Seleckis weer terug naar de Kruispuntstraat. Zoals David Attenborough dat in de jungle doet, geeft Seleckis in voice-over licht ironisch commentaar op het dagelijkse doen en laten van de bewoners. Neem alleenstaande moeder Daiga die het hoofd net boven water houdt. Of begrafenisondernemer en amateurtheoloog Aldis die meent dat de Apocalyps aanstaande is. Hoogte- en dieptepunten in de hechte gemeenschap passeren de revue: het Midzomerfeest, de jaarlijkse kanorace en het afscheid van Aldis' jacuzzi vanwege zijn faillissement. In korte interviews reflecteren de Kruispunters op hun leven in onzekere tijden, net als Seleckis die af en toe terugblikt op fragmenten uit zijn eerdere films. De Kruispunters tonen zich ondanks de crisis volhardend – zoals Daiga zegt: "We hebben de Russen overleefd, deze tijden zullen we ook wel doorkomen."