I Am a Girl!
Elk dertienjarig meisje droomt soms van die leuke, maar moeilijk bereikbare jongen. Zo ook Joppe, die met haar vriendin overlegt hoe ze Brian verkering moet vragen. En hoe vertelt ze hem dan dat ze geboren is in een jongenslichaam?
Al vroeg droeg Joppe, toen nog Jop, graag jurkjes en pruiken en speelde ze met barbies. En ze wilde liever 'zij' dan 'hij' genoemd worden. Halverwege groep acht besloot ze haar klasgenoten te vragen haar voortaan als meisje te zien. Dat verliep, zo vertelt ze, eigenlijk best vanzelfsprekend: "Vanaf dat moment ging ik me gewoon omkleden bij de meisjes." Ook in de brugklas haalde ze de wind uit ieders zeilen door het gelijk te vertellen. "Het is ook geen megaprobleem", zo vindt ze. "Het overheerst je leven niet. Maar iedere dag loop je er toch wel tegen aan."
Joppe legt zonder poespas en met opmerkelijk veel zelfvertrouwen uit hoe het nu eigenlijk werkt met puberteitremmers en vrouwelijke hormonen en hoe ze omgaat met met haar gevoel.