Human Geography
Dagelijks passeren vele reizigers Gare du Nord. Film- en documentairemaakster Claire Simon (Les bureaux de Dieu, Ça brûle) strijkt met haar camera neer op het wereldberoemde Parijse treinstation om hen te ontmoeten. De documentaire is onderdeel van een groter multimediaal project, vergezeld door de fictiefilm Gare du nord en bijbehorende website. Simon vertelt tijdens de introductie van Human Geography: "Om Gare du Nord te leren kennen, moet je op zijn minst met zijn tweeën zijn." Daarom nodigt ze Simon Mérabet uit, haar Frans-Algerijnse vriend. Deze vriendelijke man, steevast gekleed in een lange jas met rugzak, ontlokt schijnbaar moeiteloos bijzondere levensverhalen. Zijn gesprekspartners praten openhartig over heimwee, twijfels, geluk en toekomstdromen. De bonte mix van vakantiegangers, zakenreizigers, immigranten en semipermanente bewoners en werknemers vormen een smeltkroes aan culturen en verhalen. Allen proberen zich staande te houden in de complexe Franse maatschappij. De vele gesprekken, soms uitgebreid, soms slechts in enkele zinnen, worden gelardeerd met sfeerbeelden van het voorbijtrekkende leven op de perrons en in de uitgebreide gangenstelsels. Een documentair portret van een station en de door globalisering aangeraakte maatschappij die zich daarin weerspiegelt.