Janis: Little Girl Blue
Ze zong kaskrakers als Me and Bobby McGee, verkocht na haar dood vier miljoen elpees en is tot op heden een voorbeeld voor vrouwelijke rockartiesten zoals zangeres P!nk: blueszangeres Janis Joplin. Ze stierf in 1970 op 27-jarige leeftijd aan een overdosis heroïne. Bijna twee uur aan chronologisch gemonteerd archiefmateriaal vol interviews met de ster zelf, haar band, familieleden zoals haar zus Laura, vrienden en ex-geliefden geven een inkijkje in de persoon achter het ruige, extraverte podiumbeest. Rode draad vormen fragmenten uit openhartige brieven die Janis schreef aan haar ouders en geliefden, voorgelezen door singer-songwriter Cat Power. Het toont een naar liefde hunkerende vrouw, die niets liever wil dan zichzelf geven aan de wereld. Als kind werd ze gepest, als puber hoorde ze nooit bij de mooie meisjes. Wanneer ze op haar zeventiende ontdekt dat ze zich met haar stem kan onderscheiden, lijkt dat een afsluiting van een moeilijke fase in haar leven. We zien haar live optreden met haar eerste band, een staande ovatie krijgen tijdens het beroemde popfestival Monterey in 1967 en volledig uit haar dak gaan tijdens Woodstock in 1970. Net zo constant als haar succes is haar heroïnegebruik, wat haar uiteindelijk fataal wordt.