Maswife: Life in Camp Pinchinat
Sinds 12 januari 2010 hebben de studenten van Cin\'e9 Institute, de enige filmschool op Ha\'efti, de nasleep van en het herstel na de verwoestende aardbeving gedocumenteerd. De beide gebouwen van het Cin\'e9 Institute werden daarbij vernietigd. Na de aardbeving zijn de daklozen uit de Ha\'eftiaanse stad Jacmel in Camp Pinchinat geplaatst, een voetbalveld in het centrum van de stad. De Venezolaanse militairen beheren het kamp, het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties biedt warme maaltijden aan en Amerikaanse hulporganisaties verstrekken medische hulp. Een groep ge\'ebngageerde studenten van het Cine Institute woonde vier maanden in het grootste kamp van Jacmel en volgde het leven van de bewoners. Als gevolg van de aardbeving zijn er naar schatting 1,5 miljoen mensen dakloos geraakt. De meesten wonen in tenten in de meer dan twaalfhonderd kampen voor ontheemden. De studenten troffen in Jacmel hongerige mensen aan die in de modder van het kamp lijden. Hun solidariteit wordt op de proef gesteld door het totale gebrek aan co\'f6rdinatie tussen de hulporganisaties. Een jongen omschrijft de ramp als het einde van de wereld. Deze collectieve korte film, gemaakt met steun van het IDFA Fonds, wordt ontwikkeld tot een lange documentaire.