Against the Tide
Sinds mensenheugenis is het bestaan van de Koli-vissers in Mumbai verweven met de zee, de getijden en de stand van de maan. Maar met de klimaatverandering en modernisering worden ambachtelijke tradities en complete families in hun bestaan bedreigd. Dat toont dit observerende, meeslepende portret aan de hand van een hechte vriendschap van twee vissers in de dagelijkse praktijk.
Rakesh woont met zijn moeder, vrouw en babyzoon in een vissershutje. Hij zweert bij de vismethode van zijn voorouders, ook al vangt hij steeds minder vis. Ganesh, die in het buitenland studeerde, keerde terug naar een koopflat in Mumbai om met nieuwe technieken, personeel, grote boten en LED-licht te vissen – een omstreden vismethode. Ook hij loopt tegen visschaarste aan.
Zonder een moreel oordeel te vellen filmt Sarvnik Kaur op observerende wijze beide mannen gedurende een langere periode, waarin het werk en hun persoonlijke leven almaar complexer worden en hun existentiële gesprekken intenser. Tussendoor filmt de camera boven, rond en onder hun boten, waar slechts minuscule visjes, kwallen en onheilspellende stukken plastic te zien zijn.