Crónica de una infamia
CRÓNICA DE UNA INFAMIA is een registratie van de Cubaanse strijd tegen het imperialisme. Uitgangspunt van de documentaire is een gebeurtenis in 1949 die ogenschijnlijk onbeduidend was maar verstrekkende gevolgen bleek te hebben. De Koude Oorlog was in volle gang en Cuba werd geregeerd door een corrupt regiem toen in dat jaar de Noordamerikaanse oorlogsvloot aanlegde in Havana. Dronken mariniers ontheiligden vervolgens de obelisk ter nagedachtenis aan de Cubaanse volksheld José Martí. Dit incident bracht de bevolking op het eiland in beroering. Het verried de imperialistische bemoeienis van de Verenigde Staten met het eiland en de onderdanige houding van Cuba. De gebeurtenissen ontlokten een felle reactie aan de studenten. Onder hen bevonden zich enkele personen die later een belangrijke rol zouden gaan spelen in de Cubaanse revolutie. Eén van hen was Fidel Castro.